Friday, November 4, 2016

kenaikan



gambar tahun lepas. gambar ini aku ambil semasa beli nasi lemak untuk sarap di kawasan rumah aku. kawasan fucked up dengan jalan kotor, berlubang, berabuk, banyak lori/trailer lalu lalang. kawasan yg perumahan dan kilang2 campur sekali. ada rumah orang kaya ada juga sedarhana, miskin, rumah pangsa buruk untuk bekas setinggan. ramai macha, mata sepet, melayu, indon, bangla, nepal, semua kaum ada. kalau solat jumaat masjid penuh dgn mereka je banding orang asal. ramai orang pentingkan diri sendiri, hagas, congah, tapi ada juga yg baik hatinya. bartabahlah!

13 comments:

  1. kat tempat aku ada bagla yang jalan kaki 1km lebih untuk jemaah kat masjid...sedangkan orang asal ada kenderaan mewah rumah dekat masjid pun fail nak pergi walaupun sekali sehari....

    kalau rasa kita susah...ada lagi yang lebih susah...life goes on...bertabahlah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya la bro. kecewa dgn orang asal. aku nampak tiap minggu mereka ni (indon dan bangla terutamanya) struggle utuk jayakan solat jumaat ni penat kerja, jalan jauh, panas hujan. bukan semua, tapi masih ada lagi muslim yg betul2 baik hati. kesusahan patut menjadikan kita lebih beriman dan bersyukur, macam mereka.

      Delete
    2. aku perna otw gi masjid aku tgk ada pakcik ni indon, jalan kaki, masa tu aku tak tumpangkan aku jalan saja. sampai ja aku di masjid, pakcik tu ada plak kat depan aku lepas solat jumaat, tersentuh gak lah hati aku, terfikir aku punya jauh tu dia jalan kaki sampai masjid, bila lepas saja dia solat sunat.aku pergi tegur, aku ckp boleh lah tumpang motor aku balik. katanya dia tumpang kawan dia haha.. mati2 aku ingat dia jalan kaki jauh sekali dari masjid. tapi skg aku sudah bawa kereta, kalau aku otw p masjid, banyak sangat org2 bangla jalan kaki ke masjid jauh nak mampus tu kalau jln kaki. aku mampu tumpangkan 4 org je.. huhu

      Delete
  2. kenaikan ialah kenderaan. kalau sebut 'takde kenaikan' maksudnya takde transport atau takde orang nak bawak/tumpangkan.

    ReplyDelete
  3. Aku seorang pejalan kaki. Kalau seseorang pejalan kaki tu, setakat 2 km dia bilang dekat. Tapi orang berkereta, aku gi kedai hanya 200-300m pun dia cakap jauh. So ni masingw punya mmentaliti. What you want in life

    ReplyDelete
  4. Novus ordo seclorum.
    2017 will be always fucked up bro

    ReplyDelete
  5. Kerajaan prihatin kena sediakan bas percuma kepada rakyat mcm selangor bikin..klu semua negeri cmtu kn ke bagus...ni asyik nk kutip tol nk naikkan tambang jek kejenya..

    ReplyDelete
  6. kenaikkan dah melampau sekarang ni bro.. semakin menjadi-jadi bila dekat pilihanraya nie.. semuanya naik, petrol naik, minyak masak naik, dan yg terkini aku dengar 'gas tong' utk memasak pun akan dinaikkan lagi..
    suwey betul.. jom kita tukar pada election tahun depan.. boleh kawan-kawan ?

    ReplyDelete
  7. Bahaya tu bawak anak kecik muat satu moto tu..

    tapi kalu tengok balik, perkara ni global.. sedara dari indo pon mengadu kenaikkan yang sama..

    ReplyDelete
  8. siapa pun naik adalah puppets kepada sistem yg bukan dr kita

    ReplyDelete
  9. deep.... sini pun sama.. orang indonesia, india,bangla jalan kaki ke masjid/surau.. teringat zaman 80an dulu

    ReplyDelete
  10. Kecik2 dulu kalau tokwan bawak moto keliling kampung naik ramai2 ni mmg seronok.. Tapi kalau dah terpaksa naik camni ke jalan besar, moga2 Allah permudahkan urusan mereka..

    ReplyDelete