Thursday, December 6, 2012

The Midle Path - Shaykh Hamza Yusuf


* dia ada cakap pasal Malaysia!

seminar ini dianjur oleh United For Change
di usa.
bertajuk "United Against Poverty".
tapi shaykh hamza yusuf kata lebih baik
UNITED AGAINST WEALTH. (what a great idea)
"... Saya berfikir banyak tentang bersatu menentang kemiskinan, saya benar-benar berfikir ia akan menjadi lebih baik jika kita bersatu menentang kekayaan"
nampak macam mana "JATI DIRI" dia.
dia tak pernah ter"brainwash".
antara speech beliau yg terbaik.
part yg aku suka pada minit2 akhir dia becerita tentang lion and zebra,
lihat apa yg dia "nampak".
brilliant.
...masih ramai internasional scholar yg bagus.
aku suka scholar yg mengajar aku cara "melihat" dgn betul.
sudah tentu "cahaya" itu hanya dtg dari Allah.
kerna melihat dlm gelap sudah tentu tak nampak.
seperti melihat semut hitam di atas batu hitam di malam yang gelap.
selain Sheikh Imran Hosein
aku juga meminati Sheikh Hamza Yusuf.
siapa saja penceramah yg anda suka dengar,
siapa saja scholar itu tentu bagus,
yg perlu kita ambil ilmunya,
bukan melihat perangai mereka.
cara penyampaian beliau simple.
tak pernah memeningkan kepala aku.
dia berceramah seperti pendengarnya bukan beragama islam.
sgt sesuai utk muallaf/bukan islam juga.
pasti kalau bukan islam mendengar ceramah beliau
memudahkan mengambarkan/memahami islam yg sebenar.
Wallahualam.

2 comments:

  1. Guna sama teknik penyampaian dgn Zakir Naik ataupun Yusuf Estes...moga2 samalah kita mendapat manfaat dari ilmu yg disampaikan. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  2. saya first dengar Hamza Yusuf punya speech dalam cd Yusuf Islam - Night of Remembrance.. memang inspiring!

    ReplyDelete