Monday, July 8, 2013

Alice in Chains - s/t 1995

"satu terlalu sedikit"
"satu terlalu banyak"
"parasit"
"force"
"rotting"
"ugly human being"
"experimen"
"serve yourself"

Pernahkah anda mendengar album yang penuh dengan elemen 'menakutkan' seperti ini? cover art front, back and inlaynya juga penuh dengan imej2 'kuno' yang menakutkan. Riff dan solo dari si koboi Cantrell yang 'darkness' dan 'twisted'. Liriknya juga ngeri dengan topik2 tentang kemurungan, dadah, kemarahan dan kematian. Sumbangan vokal Layne Staley yang terakhir dalam album ini juga meyeramkan (dengarkan: Frogs, Sludge Factory, Nothing Song,). Berbeza dengan album2 AiC yang lain, ini album yang unik (masterpiece). Semua lagu sedap, i wish i got this album on vinyl. Album terbaik Layne dan Alice in Chains.
5/5

9 comments:

  1. ni band sangat menghiburkan, relak je dorang perform. Aku suka sangat tengok gitaris dorang, nak buat spek cam dia la satu haha. Kalau penyanyi ori dorang masih hidup mesti lagi best kot.

    ReplyDelete
  2. akan cuba check out bro... aku memang jahil tentang AiC. aku ngaku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro cuba layan, dan buat review.

      album ini sangat sesuai untuk metalhead!

      Delete
  3. akhirnya review sudah keluar..

    ReplyDelete
  4. Perghh one of my favourite selepas album Dirt! Kalo dengar susunan muzik untuk beberapa lagi dlm album ni memang dark dan depressive especially lagu Frogs dgn Sludge Factory (lagu yg Layne lupa lirik masa MTV Unplugged). Kalau Layne masih hidup rasanya AiC pasti akan bermasalah sekiranya dia masih ketagih dadah. Apa2pun vokal Layne lebih jauh dari William Duvall, tapi album Black Gives Way to Blue still ok la...x juga mengecewakan.

    ReplyDelete
  5. tak follow sangat dan tak pernah dengar album ni....tapi aku suka Jerry Cantrell dan Mike Inez...rambut panjang adalah rock....heheh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jerry Cantrell dah potong rambut jadi pendek lepas rilis album terbaru...imej macam Metallica album Load haha

      Delete
  6. Ok nanti aku cekidot..AIC pun ada la 2-3 lagu yg aku tau..heheh

    ReplyDelete