Wednesday, September 30, 2015

Hubal dan Kaabah


Hubal (Bahasa Arab: هبل‎) adalah dewa bulan yang disembah di semenanjung Arab, terutamanya di Makkah sebelum ketibaan Islam. Patung dewa ini berbentuk manusia, dan dianggap mempunyai kuasa peramalan. 

Satu pusat yang terkemuka penyembahan Hubal dikatakan telah berada di Kaabah di Mekah, sebelum pembaharuan agama diinstitusikan oleh Muhammad pada 630 AM. 

Di Kaabah berhala Hubal diperbuat dari batu akik merah, dan dibentukkan seperti manusia, tetapi dengan tangan kanan dipatahkan dan digantikan dengna tangan emas. Apabila berhala itu dipindah masuk ke dalam Kaabah, ia mempunyai tujuh anak panah di hadapannya, yang digunakan untuk ramalan.

Hubal ditaruh di dalam Ka'bah dan dijadikan berhala terbesar di dalam dan luar Ka'bah.

Sebagai seorang bayi, Muhammad dibawa di hadapan Hubal oleh datuknya Abdul Muttalib, rakaman at-Tabari dalam Sejarah Nabi-Nabi dan Raja-Raja 1:157. Apabila Nabi Muhammad menaklukkan Makkah pada 630 AM, baginda menamatkan tradisi sembah berhala Quraysh dengan memecah berhala Hubal bersama dengan 360 berhala lain di Kaabah, dan mentahbiskan semula struktur kepada Allah, Tuhan yang Esa.








adakah ini Hubal zaman moden? Hubal of the modern world? modern world of jahiliah?

4 comments:

  1. I think the rekaan design tu terpulang kat society masing2. Sama macam nama, ada nama sedap untuk sebuah society tapi sumbang atau bahan jokes untuk community lain.
    Cuma aku rasa elok sangat Mekah tu fokus tempat ibadah, nak buat skyscrapers buat untuk tampung jemaah tapi tak yah fancy2 sangat. Tu apa tu? fireworks ke? giler.

    ReplyDelete
  2. dalam hadis sahih... menyebut...kiamat tidak akn terjadi sebelum manusia (maybe masyarakat arab quraisy sekitar mekah) menyembah semula toghut...

    ReplyDelete
  3. aku ada terbaca gak pasal dewa2 serta beberapa berhala yang disembah oleh masyarakat arab jahiliah dahulu sebelum kedatangan Islam seperti berhala Al Manat, Al Uza, Al Lat dan mcm2 lagi...dan paling memeranjatkan aku apabila ada satu berhala ni (aku x ingat namanya) diberi gelaran Allah. last2 aku check artikel rupanya ianya ditulis oleh mubaligh agama nasrani...aku x sure la kalo ianya twisted facts atau apa2pun tapi ianya agak disturbing dan ianya membolehkan seseorang untuk jadi jauh dari Islam bagi non-muslim yg baru nak mengenal Islam. Wallahualam aku pun baru nak belajar dan byk lagi yg perlu dipelajari kalau dipandang dari sudut agama. sila tegur jika aku salah bro...

    ReplyDelete